Obrim els ulls contra els eslògans

El gran defícit intel.lectual dels joves és la manca de capacitat de travessar l'eslògan i anar a trobar el vertader missatge que hi ha darrera una afirmació gratuïta que intenta dirigir els seus pensaments. En un dels camps on es pateix més l'abussiu llenguatge publicitari per arribar a la veritat última és el de la història, el de l'anàlisis dels fets: jutjar els crims i imputar culpables. Concretament en el camp de la Guerra Civil. Per una banda a Espanya hi ha els que intenten equiparar els crims del franquisme amb els dels comités descontrolats de la guerra civil. El fet de matar és greu igual i aquí no hi ha cap mena de discussió, ara, no és el mateix el terrorisme d'estat, la venjança sobre els perdedors orquestrada des de la jerarquia del bàndol vencedor, aprofitant-se de les armes que dóna el poder per prendre represàlies contra tots aquells sospitosos d'haver tingut algun tipus de col.laboració amb els republicans, que petites organitzacions descontrolades pels òrgans públics que mataven a tot i a dret en un context de guerra civil. El primer, el del general Franco és terrorisme d'estat, el segon, l'anarquisme, és terrorisme individual. Ambdós són condemnables, però el primer s'aprofita de la posessió del poder per esbandir els seus rivals, per tant, parteix d'una situació desigual del segon. D'altra banda a Espanya hi ha els que aprofiten aquest argument sòlid contra el terrorisme franquista, per justificar i idealitzar les víctimes d'aquest terrorisme d'estat. O sigui, que jo sigui un fill de puta i em dediqui a repartir llenya contra els que pensen de forma diferent a la meva, no converteix les meves víctimes en bones persones per un simple fet de relació causal, sinó que l'altra serà un ser admirable si val per si mateix. Dic això perquè l'eslogan progre és parlar dels que "varen defensar la democràcia". Senyors, molts d'aquests que varen defensar la democràcia republicana, més inestable que la vida sentimental de Berlusconi, eren autèntics carnissers que durant la Guerra Civil van abraçar el pensament anarco-comunista basat en el terrorisme individual. En fi, que no ens deixem enredar ni per un ni pels altres, uns varen perpretar els terror des de les seves poltrones de poder i haurien de pagar per tot el que varen fer, ara, els altres, pel fet de ser els derrotats no es poden desempellagar d'unes mans tacades de sang innocent de moltes persones que només intentaven portar una vida cristiana normal. No us deixeu enredar pels eslògans!!!! PD: Fixeu-vos que els que estan més callats sobre el tema de la memòria històrica són els membres que segueixen l'estela purament democràtica de la Tercera Espanya, els inte.lectuals que defensaven els vertaders valors democràtics de la república i es varen mantenir allunyats d'ideologies feixistes o comunistes. Suposo que aquests són els únics amb la consciència tranquil.la i no tenen cap necessitat de reivindicar res. Sempre ens quedarà Carles Rahola!

Comentaris

Marc Cassany ha dit…
Just ahir a la nit comentàvem que a nosaltres a la Guerra Civil ens haurien volgut pelar els uns i els altres. Sens dubte som els millors.
Marψa del Campo ha dit…
Bé, tan plens estem de prejudicis... Els de la nostra generació sóm els de "mori Franco", "abaix Fascistes" etc etc... Però la meva àvia sempre diu que no s'explica tota la veritat, i que els altres també mataven a molta gent innocente i un llarg etcètera...
Frank Bayer ha dit…
Marc, marxeu aviat,no? Per cert, certament que ens haguessin pelat els dos bàndols, però abans que arribessin a buscar-nos nosaltres ja hauríem fet la neteja pertinent per morir tranquils!!
Marya, benvinguda al blog!! en una guerra poques vegades hi ha bons i dolents!!
Joan ha dit…
Noi, això de la Guerra Civil a mi m'agafa força lluny per varis motius.
En primer lloc perquè casa meva era casa d'avis i, aquest tema era tabú.
L'avi del bosc havia estat al front de Madrit i només va parlar de la Guerra una vegada que pel dinar de Nadal va agafar una "patufa" de campionat. L'altre avi era de la Guardia Republicana i em sembla que es va salvar per molt poc de l'afusellament en consell de guerra. A més a més li van clavar un tret al coll que li va deixar un pulmó inutilitzat i, a la meva àvia, se li havia escapat d'explicar algun cop que només l'havia sentit a parlar de la guerra en malsons.
D'altra banda la meva generació va patir una absurda falta d'informació sobre el tema, ja que la història que estudiavem, no arribava mai a la Guerra Civil. Suposo que no convenia remoure la merda quan encara no era seca.
De totes maneres, malgrat la guerra treu el pitjor d'alguns, també treu el millor dels altres. O sigui que del que si que vaig sentir a parlar era de com la gent va haver-se d'ajudar durant i després del desastre per fer front a la nova situació.
Frank Bayer ha dit…
Gran comentari Camaleó!! Molt sensat!! Per cert, posa el dia per venir esmorzar el bosc!!!
Joan ha dit…
L'ambigüitat del teu últim comentari m'ha deixat més que desorientat.
Estem parlant potser del tan anhelat esmorzar amb l'Iron?
O com em sembla, t'acabes de convidar per la patilla a esmorzar a casa meva?
Respon-me ràpid que no puc sortir d'aquest "bucle".
Frank Bayer ha dit…
M'havia oblidat del pronom posessiu "meu"!! Em referia al meu bosc!!! Lo de convidar-se per la patilla és molt propi meu, però en aquest cas et convidava a la meva humil ciénega!! Per cert Iron, si veus això, digues el dia que et va bé!!
Iron ha dit…
uff la guerra quina mandra, tothom en parla segons les experiències familiars i així no ens en sortirem mai. El meu tiet-besavi (beat) era carmelita, li van tallar els collons i els hi van posar a la boca, el van afusellar, van cremar el cos i van escampar els seus ossos pels camps. Un altre avi va estar tancat en una txeca, amb la fusta per dormir inclinada (de manera que no podia dormir del tot perquè s'havia d'agafar), amb les parets pintades amb espirals i escaquejat blanc i negre, era per tornar-se boig, sort que va aguantar...
Una cosa és morir al camp de batalla i l'altre l'acarnissament i la tortura que van practicar els del bàndol roig (com diuen els de casa).
A mi la veritat és que em dona molta tranquilitat el fet que estiguem a la Unió Europea perquè per molt que ens les donem de 8è païs del món, si ens deixessin sols ja hi tornariem a ser! No ens diferenciem gaire de hutus i tutsis en el fons.
És allò que deia en Machado: "españolito que vienes al mundo, te guarde Dios, una de las dos españas te helará el corazón".
Cada 50 anys hi ha "merder" a la península, guerres carlistes, guerra civil, etc, per tant ara ja tocaria. Per això mateix, sort que estem a Europa perquè el mal rollo sociates-PP, els boicots contra productes catalans, l'estatut... tot això ens faria desembocar a una nova guerra, cosa gens desitjable perquè des de fa 300 anys els catalans som incapaços de guanyar-ne cap.
L'esmorzar millor quan torni de vacances, me'n vaig la setmana que vé si no m'he fos abans per la calor.
Una abraçada a totes les verdures i bestioles del bosc!
Frank Bayer ha dit…
Iron, deu ni do amb la història de la teva família, m'he quedat bastant glaçat!! Comparteixo amb tu la tranquil.litat de saber-te protegit per la UE... Ja que no ens podem cuidar nosaltres... La veritat és quan veus la crispació estèril dels polítics entens moltes coses... En fi, deixem-nos de rallades mentals i a disfrutar de les vacances!! Descansa!!! una abraçada!!!

Entrades populars