Ull per ull, geni per boig

La frontera entre el geni i el boig és molt fina, gairebé inexistent, potser perquè en certa manera només el que té un grau accentuat de bogeria pot rebassar els límits humans per arribar a ser un geni, que alhora necessita un xic de descontrol mental per poder sobreviure en un món de persones totalment diferents a ella. Per això, quan la gent parla de l'Adrià Puntí i fan servir indiscriminadament la paraula geni i boig, és un símptoma clar que ens trobem davant un artista capaç de no deixar indiferent a ningú.
Cada matí sona en el cotxe com un vers trencat la cançó Ull per ull i em meravella la capacitat de trobar imatges suggerents una darrera l'altra mentre deixes la cançó oberta, abandonada totalment a la imaginació de l'espectador perquè pugui fer el que vulgui amb ella. En certa manera Puntí aconsegueix fer de les cançons uns icebergs traïdors, només et mostra una part perquè tu després puguis anar a investigar la seva vertadera essència que moltes vegades t'espera com un miratge inexistent. En fi, que el geni i el boig es reuneixen cada matí al meu cotxe per ajudar-me a encarar el dia amb optimisme i amb esperança que en aquest país hi ha gent que sap fer meravelles amb les paraules. M'aixeco i no puc, un bon trau just al mig del cervell...

Comentaris

Kasal ha dit…
Has tocat un tema delicat. La frontera entre la bogeria i la genialitat, l'excentricitat i la bellesa, la necessitat de fer d'artista i el desig de fer-se veure.
Hi ha molt "genis" que ens posen a prova i ens fan dubtar constantment si estem adorant una obra d'art, una creació genial o si realment estem observant una "pose", adorant un farsant amb sort.
Em venen molts exemples al cap apart de l'Adrià Puntí. Albert Pla, Quim Monzó, Leo Bassi, Quentin Tarantino, etc., etc.
Pels que som simples mortals enfundats en vides simples i ordinaries, aquests personatges ens semblen autèntics genis, però ho són realment?
Avui estic molt espès i no puc pensar bé, potser un altre dia torno al tema. Només una última consideració: les substàncies psicotròpiques o alteradores de la consciència quin paper juguen en tot això? Si conten, en Puntí no passa el control antidòping ni de conya (i potser els altres que he citat tampoc).
Salut! (que malament que estic avui!)
Isaac Muñoz ha dit…
frank, veig q necessites un punti on ice pero a la d ja!!! recorda q em deus:
- un email llarg explicant-me la teva última experiència puntiniana (tot i q aquest post ja em serveix)
- un cover d'ull per ull
au, ja ho he dit! Felicitats pel blog!!!
Isaac (com a Canàries, una hora menys pero am clima horroros)
Anònim ha dit…
He estat a concerts de grups grandiosos i de renom internacional i he passat moments únics escoltant música, però un espectacle com el den Puntí, a cavall entre Jarvis Cocker i Syd Barret... vaig riure com mai, veient-lo tocar el piano amb els peus i parlar del seu germa inexistent mentre improvitzava solos de blues de 2'5 segons.
No vaig sentir cap cançó sencera i em va saber greu no conèixer la seva faceta de músic genial que se li atribueix però, sincerament, no hauria canviat per res del món el que vaig veure al festival Insomni!!
txeiks ha dit…
M'agrada Puntí però no comparteixo que la creació artística hagi d'anar lligada al deliri, ja sigui espontani o fictici...
Em rebenta l'espectativa que es genera sobre alguns personatges: "a veure quina una en farà avui", esperant que, volent o sense, es comporti com un desequilibrat.
I amb els anys, quan ja estiguin fins al cul de merda i els enterrin pietosament, tots entonarem el mea culpa perquè erem nosaltres els qui els hi rèiem les gràcies (vegi's el que ha passat amb en Jacko).
Ningú pot escapar de la seva pròpia dignitat, ni tan sols els que són divinitzats abans d'hora.
Frank Bayer ha dit…
Txema, molt bona reflexió, molt correcte!!! De totes maneres en Puntí no sé si és comparable a grans artistes, amb el sentit, que no sé si els seguidors l'apreten per ser així o vertaderament ell vol ser així com a part de la seva obra, o sigui, crear el personatge!!

Isaac!!! Tinc el correu el cap!!! Arribarà!!!

Entrades populars