Un home lliure

Els comunistes alemanys de Buchenwald veien el Molotov-Ribentrop com un lapsus de Stalin i s'equivocaven, no volien entendre que era la més gran representació de la naturalesa totalitaria de l'stalinisme. Primera conferència de Jorge Semprún recollida al Pensar en Europa i em trobo amb una observació aguda del que va viure la història soviètica de ben a prop. Avanço i com més endavant vaig, més em trec el barret en front l'exercici de renúncia de si mateix que fa l'autor per cercar el que considera com a millor opció política, encara que moltes vegades suposi passar per sobre del seu passat. En moltes idees no estic d'acord, però envejo l'esperit crític amb el que es mira al mirall i la capacitat d'atmollar-se, amb arguments sòlids, a un nou prisma vital per intentar transformar la realitat.
D'altra banda, he viatjat pel concepte poc comercial de llibertat que proposa Francesc Torralba a La llibertat que necessites. Ja només començar ens recorda que la llibertat no és un estat sino una lluita, un combat que principalment es lliura contra un mateix, i que passa per una renúncia a les presons humanes que acaba amb la renúncia a un mateix. Un cop acabat al llibre ho he vist claríssim. Ja tinc l'elogi adient cap a Jorge Semprún: va ser un home lliure.

Comentaris

Entrades populars