Francisco Fernández Buey

Avui m'he llevat tard i amb un nus a l'estòmac barreja de tristesa, melangia, i agraïment, quan m'he assabentat de la mort de Francisco Fernández Buey. Enmig dels egos inflats del professorat de la universitat, en Buey regalava una aire refrescant d'humanitat que et seguia fent creure amb la figura gramsciana de l'intel.lectual amb peus al carrer i cap a la biblioteca. Segurament no estàvem d'acord amb moltes idees perquè les arrels dels nostres pensaments eren bastant dispars, però la seva actitud d'escoltar-te com si fossis únic, la seva empatia envers l'alumnat, i l'erudicció de les seves classes, el convertien en un catedràtic amb credibilitat i d'una exempleritat inaudita.
Per intentar mostrar amb un fet concret el seu caràcter, explicaré el contingut d'un correu que vaig rebre una setmana després de fer l'examen de la seva assignatura. Em demanava si us plau, si podia anar al despatx a llegir l'examen perquè no entenia la meva lletra. Vaig arribar nerviós i d'entrada, em va demanar perdó per haver-me molestat. Increible. Vaig llegir l'examen, em va posar una nota generosa i vam començar a debatre sobre un punt en comú on limitava el seu marxisme i el meu cristianisme: la teologia de l'alliberament. Van ser una hora meravellosa. Un professors que amb senzillesa, sabia perfectament les tecles que tocava i com les tocava.
A partir d'aquesta anècdota, vam tenir un parell de trobades més, estan jo fora la universitat, on em va firmar els seus llibres i vam reemprendre la conversa del dia de l'examen. José Ignacio González Faus i el text sobre l'avortament fou el tema de conversa de la última trobada, ara deu fer uns cinc anys. Des de llavors, sabia d'ell per antics companys de la carrera però de tant en tant, quan em em sortia un espasme d'indignació contra la crisis anava a algun dels seus llibres, el rellegia i pensava "En Buey es passa però amb moltes coses té raó".
En fi, que avui, el dia de la seva mort, tots els mitjans de comunicació parlaran d'un pensador compromés amb l'esquerra alternativa, una definició que sense mentida, no engloba la gran virtut d'en Buey: un catedràtic humil compromés amb els seus alumnes. Et trobarem a faltar Paco.

Comentaris

Entrades populars