Cartas a Ellacuría

Fa tres anys em vaig llegir fervorosament aquest recull de cartes que Jon Sobrino anava escrivint cada any a Ignacio Ellacuría el dia de l'aniversari del seu assassinat. En elles hi vaig poder veure un full de ruta personal amb el concepte de civilització de la pobresa que havia desenvolupat Ellacuría al llarg de la seva vida i que Sobrino recorda en aquestes cartes. Saber ser feliç amb l'imprescindible, perquè només si sabem està deslligar-nos del que tenim podrem arribar al que som, negar-nos com a entitat individual i trobar la felicitat en el donar-se a la comunitat. Un comportament evangèlic que Ellacuría va reescriure amb la seva vida, amb el seu exemple. Com tanta gent que s'aixeca cada matí per donar-se integrament als altres.
Però sobretot el que em va agradar més d'elles és la humanitat amb la que Sobrino parla del seu company, allunyant-se de qualsevol temptació d'idealitzar-lo. Ellacuría tenía defectes, com tota persona, però va tenir aquella virtut missionera de saber triar al moment clau per deixar de protegir la vida pròpia i donar-se completament als altres. Em tornaré a llegir el llibre perquè necessito renovar-me per dintre. Ellacuría em neteja. Prova-ho.

Comentaris

Anònim ha dit…
L'any 2000, després de la selec, un grup de nois i noies del cole vam anar a fer de voluntaris a El Salvador. Jo no coneixia l'història recent del país. M'ho vaig trobar allà de nassos: molta misèria però alhora vaig veure unes mansions que vaig flipar, em va xocar molt la desigualtat. Quan estius posteriors vaig anar a l'Africa no vaig trobar això, veus misèria estricta. Però bé, l'una li l'altra en definitiva són pobresa i això sempre et colpeja l'ànima. També em va impactar el relicari que tenien muntat a la UCA amb retalls de la roba que duien l'Ellacuría i els altres Companys de Jesús aquell dia i fins i tot un tros de gespa ensangrentada i resseca del jardí on havien deixat els cadavers. També vaig assistir a una conferència de'n Sobrino, una ment prodigiosa, segurament un dels millors teòlegs vius. En fi, molts bons records.
Els resultats de les eleccions a El Salvador diumenge passat són una bona noticia. Són el resultat d'un profund descontentament per dècades d'un govern neoliberal que va menysprear els moviments socials i no ha complert la promesa de crear riquesa. Ans al contrari, la riquesa es va concentrar encara més, creant una de les desigualtats més grans de tot llatinoamèrica. Va abocar les classes mitjanes a la pobresa i va empenyer una tercera part de la població cap a l'emigració.
Però la bona noticia és el canvi que ha sofert el partit guanyador. Ha abondanat el camí de la guerrilla i ara cerca la justícia social per la via de la pau i no pas de la violència. Està clarament més aprop de'n Lula que de'n Chávez o els Castro. No en va el president electe en el seu discurs va tenir un record pels màrtirs Ignacio Ellacuría i el bisbe Romero i va declarar com ells la seva opció preferencial pels pobres. Si senyor, justícia i pau, menys Che Guevaras i més Ellacurías, més mossens Quims, més Gandhis, més, més, sempre més i millor...

The man in the iron mask.
Frank Bayer ha dit…
Iron!! La frase final "Menys Che Guevaras i més Ellacurías" m'ha encantat, no ho sé, defineix perfectament el meu sentir sobre el que representen aquests dos personatges!! M'encanten els teus comentaris perquè donen una riquesa brutal al text, a més, em provoca enveja sana el teu viatge a El Salvador i a l'Àfrica, fet que provoca que et tingui més ràbia de la que et tinc perquè escrius millor que jo, tens més cultura que jo, i per postres, tu saps qui sóc jo i jo acabo de pedre la pista de qui ets tu amb la informació que em dones en aquest post...
Per cert, no he seguit el tema de les eleccions de El Salvador i ara em començaré a moure per la xarxa per informar-me!! De totes maneres, segons el que dius, un polític que recordi Ellacuría i Romero, ja dóna bones i esperençadores pistes.
Sobrino l'he llegit una mica, i els vaig escoltar fa molts anys en una entrevista que li va fer l'enyorat Antoni Bassas, em va semblar que parlava millor que escrivia, i trobo que és un monstre...

Merci pel comentari i Bona Nit!!!

Entrades populars