Justícia i Perdó

Tornant després de quatre anys al personatge de Primo Levi, m'he trobat un seguit d'idees que em semblen prou interessants perquè en un temps on la puresa de les paraules "perdó" i "justícia"està tant absent en el nostre dies, penso que es prou interessant recuperar les reflexions d'unes de les víctimes més mediàtiques dels camps de concentració nazis.
Anys després de la seva estada al Lager, quan l'autor de Si això és un home es referia als personatges que estaven a la zona grisa, els funcionaris nazis perduts en aquell territori contrarreaccionari on per aconseguir sobreviure s'havien d'anul.lar com a subjecte i s'havien de fondre en l'autoritat moral de la massa, Levi intenta com diu Fernández Buey en el seu llibre Poliética, trobar “un punto de vista que no estuvo orientado por el sentimiento de perdón ni tampoco por el de venganza, sino por la idea de justicia. Y esto quiere decir juzgar a cada cual según su mérito”. Què diu Levi sobre els funcionaris nazis?
“Antes de considerar, uno por uno, los motivos que han empujado a algunos prisioneros a colaborar en distinta medida con las autoridades del Lager, hay que afirmar que, ante casos humanos como éstos, es imprudente precipitarse a emitir un juicio moral. Debe quedar claro que la culpa máxima recae sobre el sistema, sobre la estructura del Estado totalitario; la participación en la culpa de los colaboradores individuales, grandes o pequeños, es siempre difícil de determinar".
Anys més tard, Arendt agafaria tot aquest concepte de trivialització del mal per intentar crear unes culpes simètriques amb la capacitat de decisió de l'individu, perquè com pensaven tant Levi com Arendt, només des de l'aplicació d'una justícia sense venjança i del perdó interior com a comportament vital envers els altres, es podia reconstruïr una civilització totalment partida. La reflexió em sembla interessant perquè tinc la sensació que segueix molt vigent.

Comentaris

Iron ha dit…
Buffff és un tema complicat aquest... Primer deixa'm felicitar-te per la valentia que demostres en tornar a llegir un autor com aquest després d'haver-ho fet previament. Jo vaig llegir Se questo è un uomo” i “ I sommersi e i salvati” ja fa temps i no he tingut ganes de tornar a revisar-los, precisament per cobardia, perquè m'espanta repassar de nou un passat que no diu gaire a favor de l'esser humà. De totes maneres el primer és un llibre fonamental del segle XX i crec que tothom l'hauria de llegir, per dur que sigui. Quan abans em referia a l'ésser humà vull dir precisament això, jo no m'ho miro i ho jutjo segons els seus protagonistes: el poble alemany, els jueus, el conflicte d'aquests darrers amb els palestins, la neteja ètnica de no fa gaires anys a Iugoslàvia, el genocidi armeni, el genocidi kurd, l'extermini dels pobles nadiu-americans... Són tants i tants exemples i els que ahir eren víctimes l'endemà poden ser botxins.
Tornant a Primo Levi em fa pena la seva vida. No se que és pitjor, si estar tancat en un Lager (amb totes les tortures que sabem que comporta) o bé passar-te quaranta anys analitzant i intentant elaborar un judici, una resposta a tota aquella barbàrie. A “I sommersi e i salvati”, el seu darrer llibre, Primo elabora un judici definitiu sobre el tema, fruit de tants anys de conferències, i diu que tot i que no odia el poble alemany no pot pas perdonar-lo. Encara no sabem si Levi es va suicidar, el cert és que estava deprimit, de totes maneres un amic seu ja va dir que Primo ja havia mort al Lager.
Si haver de recordar constantment la barbàrie, perquè els altres no ho oblidin i aprenguin dels errors passats, és dur, per a mi també ho va ser reconèixer que tots som susceptibles de caure a la zona grisa, de colaborar amb el mal. Aquest potencial maligne de l'ésser humà em torba.
Toni Cassany ha dit…
Potser en això rau la grandesa del ésser humà: en què essent capaç de la barbàrie, sàpiga també ser capaç d'allò sublim, de l'entrega total a l'home. Seríem capaços d'això segon sinó en fossim també del primer? No trobo que ens hagi de torbar això, Iron, sinó fer estar alerta. M'aconselleu llegir Primo Levi?
Quin?
Frank Bayer ha dit…
Iron, a mi també em torna la capacitat de fer mal des de la fredor, però sempre ho supero amb l'admiració i esperança que em provoquen els Casaldàligas, Teresas de Calcuta... El que té mèrit és fer el bé, i per això quan veig persones que ho aconsegueixen, a mi, em donen molta vida!! Per això quan torno a Levi, per no deprir-me rellegeixo quelcom positiu, per exemple, un llibre sobre el pensament d'Arrupe. No ho sé, és el meu mètode!!!
Toni, en Xavier Fàbrega quan parlava dels Lager a 2n batx sempre ho feia amb el "Si això és un home" sota el braç, val la pena. Encara, que a diferència de tothom, a mi em va agradar més "La treva" que comença el dia que els americans (em sembla que són els yankees) alliberent el camp de concentració i parla de les penúries per sobreviure després del Lager.
Hem guanyat 1-2!! Gran gol d'en Kim!!
Iron ha dit…
Nois! Es clar que se que sóc conscient de les capacitats per obrar el be i el mal de l'ésser huma. El ying i el yang del confucionisme i sobretot del taoisme, les quatre nobles veritats del budisme, l'analisi que fa Sant Agustí del lliure albir en les refutacions a Pelagi i als Maiceans...
Però tot això no fa que deixi de sorpendre'm i admirar les bones obres i esglaïar-me les dolentes. Crec que no hem de perdre mai la “capacidad de asombro” (poso asombro perquè la sorpresa o espant en català no acaben de fer-me el pes) o dit d'una altra manera: mirar-se el món amb els ulls d'un nen.
Frank Bayer ha dit…
Molt adequat utilitzar la paraula "asombro"!!! De veritat!!! És la més adequada!! Intentarem "asombrar" per poder arribar algun dia, a ser algú amb prou dignitat per mirar la mort amb orgull...

Entrades populars